Vai datori un telefoni patiešām ir tik kaitīgi bērniem?

boy-with-phoneVai ir labi, ja bērns pavada daudz laika izmantojot planšetdatoru? Daudzi no vecākiem saka, ka tas nav labi, taču es pacentīšos pārliecināt, ka tas velns nemaz nav tik melns.

Visupirms sāksim ar mums pašiem, vecākiem. Mēs protams esam gudri un no mums ir sanākuši paraugpilsoņi. Mēs pieņemam pareizos lēmumus, mēs atbildam par savas rīcības sekām un spējam kritiski domāt. Droši vien tik perfekta paaudze izauga, jo bērnībā mēs ēdām veselīgi, lasījām grāmatas, sportojām un bijām priekšzīmīgi pionieri.

Ka tikai ne tā.

Tie vecāki, kas bērni būdami vēl pieredzēja padomju laiku un atmodas gadus dzīvoja vēl briesmīgāk kā mūsu bērni aug tagad. Mēs ēdām vienveidīgu pārtiku, kas tika ražota izmantojot tik daudz visādu ķimikāliju, ka periodiskā tabula trīs reizes noklāja ikvienu kultūraugu lauku. Rūpniecības preces un pat mājas tika ražotas no bīstamiem materiāliem (šīferis, azbests un svina krāsas). Laukos ikdienas racions sastāvēja no dienišķajiem kartupeļiem un nu jau par bīstamu atzītu kūpināto gaļu, vai pašu vāktām sēnēm vai tamlīdzīgām dabas veltēm.

Mēs bērnībā braucām ar traktoriem, spridzinājām saskrūvētas skrūves un pa kluso pīpējām vārtrūmēs vai krūmos. Mēs grāmatas lasījām tikai tik cik skolā lika, bet galvenā izklaide istabā bija trula TV skatīšanās kur gāja vai nu Padomijas propogandēta filmas vai vēlāk lēti Latīņamerikas seriāli un pāris truli šovi.

Jā bija interesanti, bet vai es varētu teikt ka bērnība ielika stabilus pamatus mūsdienu inteliģencei – pilnīgi neko… bet varbūt tomēr…

Laiki ir mainījušies un mūsdienās bērniem ir pieejamas tehnoloģijas. Mēs paši esam palikuši veci (nu vismaz relatīvi attiecībā uz mūsu bērniem) un mūsu bērnības nodarbes mēs gribam replicēt uz mūsu bērniem, lai izaug tik pat gudri un veiksmīgi pilsoņi kā mēs paši.

Bet varbūt vajag aizdomāties, ka bērni īstenībā izaugs daudz gudrāki, daudzpusīgāki un veiksmīgāki par mums? Mēs uzskatām, ka, ja bērns sēž un ar zīmuli velk aplīšus uz papīra, tas tas ir atbalstāmi, pareizi un radoši, bet ja 2 stundas planšetdatorā spēlējot Minecraft bērns ir izveidojis no nulles 3 stāvu māju ar visām mēbelē un apkārtni, tad tas ir izniekots laiks. Vai patiešām?

Es gan redzu to pavisam savādāk – bērns jau savos 7…8…9 gados ir tik ļoti pieradis pie nākotnes pasaules uztveres, ka mēs vairs netiekam līdzi. 3D virtuālā vide un objektu zīmēšana, pieskārienu vadība, telpiskā sajūta un sadarbība ar nepazīstamiem cilvēkiem būs vienas no kritiskajām īpašībām, kas būs nepieciešama nākotnes radošajiem prātiem. Pie tam spēja sadarboties ar nepazīstamiem cilvēkiem globalizācijā būs vitāla karjeras veiksmīgai attīstībai.

Bērns skatās Youtube… manuprāt tas ir labāk, kā skatīties TV. Jo Youtube bērns pats izvēlas ko vēlas skatīties, tas nozīmē ka tiek izkopta individuāla gaume, tiek pieņemti mazi lēmumi un tiek veidota unikāla vērtību sistēma atšķirībā no TV, kur visi katās to ko rāda un tiek pieslīpēti vienādi un bez savas nostājas.

Vai bērns, kas planšetē vai telefonā rūpējas par virtuālo dzīvnieciņu vai pat par savu femu, neiemācās ilgstoši rūpēties par kaut ko? Jā, tas nav dzīvs suns vai kaķis, taču efekts no šādām spēlēm un izklaidēm tomēr ir un manuprāt ļoti noderīgs bērna apziņas un rakstura veidošanai.
Vai mēs, vecāki, nespēdami līdz galam izprast moderno komunikāciju, un rotaļlietas tieši nebremzējam mūsu pašu bērnu potenciālu?

Padomā par to, kad nākamreiz atņemsi bērnam telefonu, datoru vai planšeti… kā būtu ja Tev bērnībā vecāki atņemtu zīmuļus, neļautu organizēt spilvenu kaujas ar draugiem un tā vietā piespiestu skatīties meksikāņu TV seriālu?

Varbūt labāk apsēdies blakus un pamāci bērnam izmantot šo iekārtu lietderīgi – spēlēt radošas spēles, pieveikt izaicinājumus un attīstīt komunikāciju ar plašāku virtuālo vidi… un kas zina, varbūt bērns tev iemācīs kaut ko noderīgu no virtuālās pasaules.

12 thoughts on “Vai datori un telefoni patiešām ir tik kaitīgi bērniem?

  1. Pieņemt jau tu vari da jebko, bet ir dažādi pētījumi par to, ka datora lietošana ilgāk par 10 minūtēm dienā maziem bērniem sabojā pasaules uztveri un liek atstāt novārtā citas prasmes, kas konkrētajā vecumā jāapgūst. Pat google vadošie darbinieki sūta savus darbiniekus Valdorfa skolā un mājās viņiem datoru vai viedtālruni nedod lietot nemaz. Ja interesē, pameklē nytimes arhīvē bija raksts par to pirms pāris gadiem.

    • Nerunā skaļi tāpēc, ka tas ir bullšits. Internetā ir ļoti rūpīgi jāizvērtē avoti un tas vai aiz viedokļa ir arī īsti un zinātniski pētījumi. Ja nav, tad tādus viedokļus nav jēgas ņemt vērā. Cita lieta ir tas, ja pašam gribas ticēt, ka tehnoloģijas ir kaitīgas un tāpēc pats meklē katru iespēju atrast tādu aplamu info. Noskaties, piemēram, šo: https://www.youtube.com/watch?v=wU5XkhUGzBs
      Zinātnes process ir skaists tieši ar to, ka katram ir iespējas pētīt jebkuru jautājumu. Kāpēc pašam sev skalot smadzenes ar nepamatotām un neargumentētām sazvērestības teorijām?

    • Nu ko lai saka, padumjos laikos par radariem, kas stāvēja pie Skrundas, vai pie Liepājas, arī neviens skaļi nerunāja, bet tur jaudas bij pavisam citas … Un tie izstarotie mW? diez vai pat mikrobu var nobeigt …

  2. Minecraft varbūt ir ok, bet par pārējo – youtube, un spēlēm nepiekrītu.

    http://www.huffingtonpost.com/cris-rowan/10-reasons-why-handheld-devices-should-be-banned_b_4899218.html

    Šeit viss pa lielam ir pateikts. Es saviem mazajiem 3 g.v. bērniem esmu noliedzis jebkādu datoru, planšetu un tv pieeju, lielajam ir iphone un pc, kam gan laika tik pat kā nepietiek, jo ir jāmācās un treniņi katru dienu. Skola gan prasa šad tad veikt kādu pētījumu vai rakstudarbu.

    Zīmuļi, spilvenu kaujas, lego, riteņi, slēpes, grāmatas – tas viss bērniem ir pieejams un tiek izmantots. Arī suns ir ,un bruņurupuči un kāmis. Bet tupa lūrēšana ekrānā un spēlēs ir nobanotas. Kaut kā tā.

  3. Šodien kā reizi pabeidzu lasīt grāmatu Outliers… viens no secinājumiem grāmatā ir, ka veiksmīgu karjeru būvē tie, kas laicīgi jau bērnībā un jaunībā tiek pie jaunākajām tehnoloģijām. Tas gan nav vienīgais nosacījums.

    Tāpat vēlētos norādīt, ka pasniedzēji, vecāki savulaik bija ļoti pret lodīšu pildspalvu izmantošanu tintes pildspalvu vienā, jo redz bērni nemācēšot normāli rakstīt. Es tomēr uzskatu, ka bērniem (saprāta robežās) tomēr ir jāspēlējas ar visjaunākajām tehnoloģijām, sistēmām, tīkliem un iekārtām, jo tikai tā tie spēs jau laicīgi apgūt visu jauno. Nākotnē inovācijas ikdienā nāks daudz straujāk un ja neiemācīsies adaptēties, tad būs grūti tikt līdzi. Tāpat kā daudzi vecāki cilvēki neprot lietot datoru un tas ir būtisks šķērslis labi atalgota darba atrašanā.

  4. un vēl – bērni (7 un 9) uz vasaru pieprasīja xBox One ar Kinect… jo tā ir “vienīgā normālā konsole kur ir 3D sensors”.
    Bērniem neinteresē nedz pultis, nedz klaviatūras nedz citas lietas. Visam jābūt skārienjūtīgam vai ar žestiem vadāmam jo tā esot vieglāk.

  5. Jautājums ir, vai tu audzini patērētāju vai “radītāju”, kura iekšējais dzinulis spiež izveidot (saskrūvēt/salīmēt/uzbūvēt) trūkstošās mantas un lietas. Meklēt risinājumus. Tad kad ir iemaņas daboties ar fiziskām un taustāmām lietām, spēja pabeigt uzsākto, spēja strādāt grupā un sadalīt komplicētākus uzdevumus, kad parādās kaifs no tā, ka pats vari kaut ko izdomāt un paveikt, tad jā – ņemam palīgā tehnoloģijas lai iegūtu plašaku informāciju, lai ērtāk komunicētu, lai sarēķinātu, uzzīmētu vai uzrasētu. Tad arī varam paskatīties, kā kaut ko uzkodēt, noformēt, un sapakot gatavā instalācijā, bet tas pec maniem ieskatiem būtu darāms sākot no kādiem padsmit gadiem, kad ir attīstīta spēja aptvert pietiekoši plašu informācijas apjomu (sākot kaut vai ar bināro matemātiku).

  6. Piekrītu Fedjam. Vigant, skārniejūtīgie ekrāni neko neiemāca, tikai atvieglo. Tehnoloģijas apzināti kļūst aizvien vieglāk izmantojamas un, kad tavi bērni būs tavā vecumā tās būs vēl vienkāršākās. Rezultātā tiek veidota patērētāju sabiedrība, kas domā, ka visu var atrisināt ar pāris pogu uzspiežanas, bet, ja tas neizdodas grib restartēt, bet piepūlēties nav gatavi. Iemāci bērniem darba tikumu, spēlēties ar tehnoloģijām var pagūt iemācīties dažu minūšu laikā.
    Rekur links uz rakstu, kas komentāros bija jau minēts par to, kādās skolās bērnus sūta lielo tehnoloģiju uzņēmumu vadošie darbinieki. http://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?_r=0

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s