Kā izmainīt augstāko izglītības sistēmu Latvijā?

high-ed-online-educationŠķiet pasaules augstākās izglītības sistēma beidzot sāk piedzīvot ilgi gaidīto revolūciju. Pasaules lielākās un ietekmīgākās universitātes ir sapratušas, ka nākotne pieder internetam. Skaidrs apliecinājums tam ir COURSERA.ORG fantastiskie sasniegumi tikai nedaudz vairāk kā gadu veca, bet jau ir kļuvusi par lielāko universitāti pasaulē ar vairāk kā 4 miljoniem studentu…

Pasaules labākās universitātes kā ziņkārīgi bērni katra piedāvā pa vienam vai dažiem kursiem. Jau tagad ir skaidrs, ka Universitātes cer uz savas popularitātes kāpināšanu un tādā veidā piesaistīt jaunus studentus, taču mēs, latvieši, kas ir tālu no pasaules līmeņa Universitātēm  nemaz nerunājot par satura kvalitāti, pilnīgi bez maksas varam baudīt priekšzīmīgu materiālu daudzās nozarēs un nišās.

Šobrīd esmu pilnībā pabeidzis 4 kursus, bet kādus 5…6 kursus esmu iesācis un pametis, sliktā materiāla vai stāstījuma dēļ. Jā, tas ir tik vienkārši – piesakies kursam, sāc skatīties lekcijas, ja nepatīk, vienkārši atsakies no kursa. Šī nežēlīgā pieeja ļauj ļoti konkrēti nobalsot par to kas ir labi un kas ir slikti… kas ir patīkami un baudāmi, bet kas ir “pilnīgs sviests”. Es par to nebēdāju, jo tas man nav nepieciešams… man neviens nebiedē ar “obligātumu”. Es pats nosaku, kas man ir vajadzīgs un kas man nav vajadzīgs.

Lielisks piemērs patiesi baudāmam kursam šobrīd tiek pasniegts no Dr. Yuval Noah Harari “A Brief History of Humankind” no The Hebrew  University of Jerusalem. Es patiešām nebiju gaidījis tik lieliski izklāstītu materiālu no valsts, kas nav ASV vai UK… Mani aizspriedumi par to, ka īstu izglītību var iegūt tikai simtgadīgās Anglijas pilīs ar dīvaini ģērbtiem un superapmaksātiem profesoriem ir izrādījušies smagi maldīgi… Kurss, ko piedāvā Dr. Harari izceļas ar īpašu videoierakstu kvalitāti (tas ir ierakstīts studijā), kursa ilgumu (17 nedēļas), neticami plašu papildmateriālu sarakstu (tiem, kas vēlas veltīt atlikušo dzīvi šī temata pētīšanai) un objektivitāti. Ir grūti būt no Jeruzalemes un runāt objektīvi par zinātnisko cilvēka izcelšanos neaizvainojot reliģiskās konfesijas, kas tajā reģionā ir īpaši spēcīgi attīstītas. Iesaku ikvienam IZM darbiniekam, Latvijas augstāko izglītības iestāžu vadītājam un administrātoriem, noskatieties uzmanīgi šo kursa ievadu… ne tik daudz zinātniskā satura ziņā, bet gan vairāk pievērsiet uzmanību kā:

  • tiek pasniegts materiāls – viss tiek izstāstīts neiedomīgā, vienkāršā veidā ar ļoti primitīvām multimēdiju ilustrācijām
  • strukturēts materiāls – nodaļās ar savu ļoti konkrētu tēmu, parādot dažādas alternatīvas iespējas, salīdzinot tās
  • tiek digitāli iesaistīti biedri diskusijās, forumos
  • cik plaši ir papildmateriālu saraksti

Protams, ir vēl daži priekšmeti, kurus varu ieteikt noskatīties un piedalīties. Piemēram, Kewin Werbach ar savu kursu Gamification bija vienkārši lielisks ļoti jaunas un šauri specifiskas jomas pasniegšanā, Edward D. Hess ar kursu par biznesa izaugsmi bija ļoti profesionāls savas jomas pārzinātājs ar ļoti spilgtiem piemēriem iz dzīves un uzdevumiem. Neko šādu pat tuvu es nesaņēmu vairākus gadus studējot LU un iegūstot bakalaura grādu.

Pietiek par kritiku. Ja vietējās izglītības iestādes nespēj piedāvāt labu saturu, tad internets mums sniedz patiešām lielisku iespēju piedalīties mācībās praktiski ikvienā pasaules universitātē pie vislabākajiem pasniedzējiem  – ar labākajiem es domāju tādus, kas prot arī izstāstīt parastam klausītājam savu ģeniālo zināšanu bagāžu.

Nākotnes pasniedzēja galvenās īpašības – spēja pieņemt realitāti, ka pasniedzēja vērtība ir pielīdzināma zirnekļa mātītei – tajā brīdī, kad ģeniālās idejas tiek piedzemdētas un tiek nodotas pasaulei, zinātnieks vairs nevienam nebūs vajadzīgs. Neviens nemaksās visu mūžu algu par to, ka katru gadu pasniedzējs lielas auditorijas priekšā atkārtos vienu un to pašu skaidrojumu, kuru studenti tāpat var izlasīt grāmatās. Tikai vienreiz ierakstot video profesors būs brīvs izmantot savu potenciālu daudz lietderīgāk un strādāt pie jaunām idejām, teorijām, testiem. Internets ļaus ļoti būtiski izmainīt Universitātes lomu no fiziskas vietas kur iegūt zināšanas par vietu, kur notiek inovatīvo ideju realizācija un rodas jaunatklājumi.

Pieņemu, ka nākotnē tāda lieta kā lekcijas Universitātes telpās nenotiks – tu varēsi ierasties laboratorijas darbiem, ja vien būsi online noskatījies teorētiskā materiāla videoierakstu un nolicis testu, ka to saproti. Līdzīgi kā bankās mūsdienās – neviens tevi tur negrib redzēt tāpat vien… jo tas ir dārgi, apkalpot klātienē. Klātienē jāveic tikai augstas vērtības un produktivitātes uzdevumi, kurus nav iespējams paveikt savādāk.

Kas būtu jādara?

  1. Latvijas augstākajām iestādēm būtu jāapvieno spēkus, lai izveidotu vienu lielisku studiju, kur profesionāļu uzraudzībā tiktu ierakstīts viss teorētiskais materiāls, kas būtu pieejams bez maksas ikvienam interesentam.
  2. Jāizmaina Studiju vide nodrošinot tikai praktiskās nodarbības un pārbaudes darbus fiziski universitātes telpās, pie tam – profesors nav nepieciešams, lai pieskatītu studentu baru, kas kārto eksāmenu vai kontroldarbu.
  3. Pamata testus, kas nebūtiski ietekmē gala novērtējumu, veikt attālināti.
  4. Nodrošināt visām vieslekcijām un zinātniskajiem pasākumiem tiešraides internetā, kā arī ieraksta pieejamību pēc notikuma.
  5. Aprīkot universitātes telpas atbilstoši jaunajam izglītības formātam (piemēram, brīvpiekļuves telpa studentiem, kur var vērot videolekcijas, ja nav pieejams savs dators un internets), labi aprīkotas laboratorijas un diskusiju telpas (diskusiju telpas atšķirībā no klases atšķiras ar to, ka cilvēki sēž aplī un diskutē, nevis skatās viens otram pakausī) ar apmācītiem moderatoriem.
  6. Izveidot kopējos kursa uzdevumus – piemēram, Ekonomistiem 3 kursā visiem kopīgi ir jāizpēta un jāuzraksta Latvijas NAP nākamajiem 20 gadiem ar pamatojumiem. Tas reāli liktu studentiem veidot vienu lielu kopīgu projektu, sadalīt uzdevumu mazākos uzdevumos un reāli izbaudīt kā tas ir, kad daudzi cilvēki strādā pie viena uzdevuma. reāli kā tas mēdz būt biznesa vidē (ar atskaitēm, laika uzskaiti, termiņiem utt). Rezultātā arī sabiedrība iegūtu kādu zinātnisku materiālu lietošanai.
  7. Pasniedzēju primārais uzdevums – kursa satura uzlabošana ieviešot materiālā katru gadu jaunākos un svaigākos atklājumus un teorijas, papildmateriālu sarakstus un pieejamība.
  8. Universitātes varētu būtiski saīsināt termiņu un  izmaksas, kas nepieciešams augstākās izglītības ieguvei vai arī daudz vairāk iemācīt praktiskas lietas esošajā 4 gadu termiņā.
  9. Nodrošināt “dinamisku” bakalaura grādu, kur studenti no visiem universitātes kursiem savāc noteiktajā termiņā nepieciešamos kredītpunktus, lai iegūtu bakalaura grādu… varbūt vienkārši miksējot dažādus priekšmetus, kas katram indivīdam tieši interesē, padodas vai studiju laikā izrādās kā ļoti perspektīva lieta. Bakalaura diplomu izdot nevis nozarē, kuras īpatsvars ir bijis vislielākais studenta elastīgi izvēlētajos kursos.

Protams, ka šajā jaunajā izglītības realitātē būs vajadzīgas citas īpašības pasniedzējiem – spēja skaidri runāt, spēja uzstāties video ierakstā, spēja “atdot” zināšanu bāzi publikai. Domāju, ka daudzi profesori vairāk varēs pievērsties zinātniskajai darbībai atstājot video ierakstīšanu citiem kolēģiem vai mācekļiem, kas ļoti labi pārzina tēmu un spēj nodrošināt augstu kvalitāti digitālajam saturam.

Tāpat ļoti būtiska loma būs vizuālā noformējuma kvalitātei (prezentācijām, grafikiem, attēliem), tekstu formulējumiem un satura struktūrai, kas arī viss ir paveicams ar kolēģu palīdzību, kas ir veiklāki katrs savā noformējuma nišā.

Mums ir iespēja izmainīt universitātes tā, lai tās atbilstu visjaunākajam izglītības modelim. Nākotnē darba devēji vērtēs reālās prasmes nevis papīrus un tieši prasmes un pirmo pieredzi šobrīd ir grūti iegūt internetā vai esošajā izglītības sistēmā. Pie tam esošā augstākā izglītības sistēma ir ļoti neelastīga attiecībā uz tādām zinātkārām sociālajām grupām kā strādājoši jaunieši, emigrējušie latvieši, jaunās māmiņas un cilvēki gados, kas vienkārši vēlas atsvaidzināt savas zināšanas kādā jomā (nepretendējot uz diplomiem).

Tā būtu revolūcija augstākās izglītības sistēmā… un pie mums brauktu skatīties kā konservatīvās universitātes ir pielāgojušās mūsdienu mainīgajai biznesa videi un vajadzībām!

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s