Pirmā diena Amerikā

klasiska privātmāja Bellevue.Vakardien bija ilgstošs un patiešām ļoti nogurdinošs ceļojums apmēram 28 stundu garumā… 3 lidojumi (1:20 min, ~9 , 4:30 stundas). Pirmais bija airBaltic (ar Fokkeri uz Stokholmu) un noritēja diezgan ātri. Nākamo lidojumu ar SAS uz Ameriku nācās gaidīt 2 stundas, kas arī nev nekas diži traks. Drošības pārbaude bija diezgan vienkārša – pārbaudīja pasi, viens vecis “apčamdīja”manu augumu vai nav kaut kur paslēpts kāds ierocis un viss! Nekādas tur super-puper izgjērbjošās skanēšanas un vēl nezin kas. Tikai nedaudz vairāk kā mums pašiem bija pirms Šengenas līguma. Garais lidojums noritēja diezgan forši. Lidmašīnā bija gan pietiekami daudz ēdamā, gan izklaides: lidmašīna bija aprīkota ar kādiem 10 filmu kanāliem, ko katrs pats varēja skatīties savā ekrāniņā, kas iebūvēts priekšā esošajā krēsla atzveltnē. Nebija arī nekādu trako procedūru pirms nolaišanās (it kā bija baumas, ka pēdējā stundā nevarēs staigāt pa lidmašīnu un arī nevarēs neko lasīt utt), bet tas viss bija blēņas. Viss notika ierastā kārtībā un līdz pat pašam nolaisžanās periodam (kādas 15 min pirms) kustība lidmašīnā bija diezgan liela (nāca ārā izdzertās koka-kolas un Faxe. :)).

Tad īstenībā civilizētā un patīkamā daļa beidzas… Pirmie iespaidi – amerikāņi paši mēģina radīt viens otram mazvērtības kompleksus. Sākot ar boarding procesu lidmašīnā … tjipa izredzētajiem (biznesa klase, tur vēl kaut kādu bonusu klase) ir “red carpet” serviss… tas izpaužas kā atļauja vienam stabiņam iet pa vienu pusi, kur zemē noklāts sarkans 50×100 cm paklājs… pārējiem pēc tam jāiet pa otru pusi kur šī paklājiņa nav… man tas likās tik smieklīgi… veseku procesa posmu onboardingā uzturēt tikai tapēc, lai economy klases pasažieriem parādītu, ka viņi ir tādi kā loooseri, jo nevar iet 2 soļus  pa sarkano paklājiņu. 🙂  … 8 stundas nogaidījis lidojumu un miegains… man bija dziļi piedir$@$ kāds man paklājiņš zem kājām… azivediet mani līdz viesnīcai, lai varu nomazgāties un izgulēties.

United lidojums (4,5 stundas) īstenībā bija briesmīgs, jo ēdamais ekonomiskajā klasē nepienākas, lidmašīna izskatījās jau “savu atlidojusi” un stjuartes bija … nu kā lai to pasaka… tagad es zinu, kur paliek skaistās stjuartes, kad beidz karjeru (aiziet pensijā) airBaltic. 🙂 gandrīz visu lidojumu pavadīju skatoties krāsainus sapnīšus… bet kad laiku pa laikam uzrāvos no miega, tad palika šķērmīgi – tu sev mierīgi guli, bet pamostoties konstatē, ka esi kautkādā kastē 10 kilometru augstumā virs zemes… brrr… 

Vakarā braucot viesnīcas liftā es sapratu, kas mani vēl kretinē – informācija! Tāda sajūta, ka paši amerikāņi pataisa viens otru par mentāli atpalikušiem cilvēkiem, jo pilnīgi visur ir detalizētas norādes, kas un kā ir jādara… nu piemēram iekāpjot lidostas vilcienā atskan paziņojums, ka durvis aizveras… no kā cilvēki varētu arī secināt, ka pēc pāris sekundēm sāksies kustība, ar izrietošajām sekām… bet šiem vēl skan paziņojums: “tūlīt sāksies kustība, lūdzu turieties pie stieņiem.”… bet viesnīcas liftā es to sapratu tādēļ, ka jebkuru darbību lifts balsī komentē – šis ir pirmais stāvs, lifts dodas augšup….  šis ir piektais stāvs…  ar laiku cilvēki pierod, ka visu viņiem saka priekšā un nav brīnums, ka  kāds pamanās kaķi izžāvēt mikroviļņu krāsnī, jo redz instrukcijā NEBIJA RAKSTĪTS, ka dzīvniekus nedrīkst likt mikrenē…

Mana viesnīca atrodas Bellevue , kas ir netālu no Sietlas. Pilsētiņa sir kā Mārupe – netālu no lielās pilsētas, taču ar savu nosaukumu un pašvaldību. Biju nostaigājis līdz centram un nekā sakarīga neredzēju…. tādēļ ar autobusu devos uz Sietlu (sab transporta biļete apmēram pusstundas braucienam 2,50$). Sietlā pirmais interesantais bija tas, ka autobusi pārvietojas pazemē pa tuneļiem… pa to pašu ceļu, kur tramvaji (vizuāli – drīzāk jau tramvaju un metro “krustojumi”)… Tad daži eskalatori un tu esi virszemē. Vispār esot Sietlas centrā neko negribējās darīt… un tad izdōmāju nostaigāt līdz Starbucks izdzert tasi krūzi kafijas 3,80$ un tad vietējā lielveikalā nelielu ekskursiju, lai apskatītos kādas bodes ir un cik kas maksā… procesā man uznāca skopums un es vispār neko nenopirku.

Viesnīca vispār laba… lejā ir “escape room”, kur ir 5 XBOX 360 konsoles ar ekrāniem un var iet izklaidēties pa brīvu…. kad vēl dzīvē sanāks paspēlēt XBOX  uz 52″ LCD HD TV? 🙂 Amerikāņiem patīk lielas lietas…

Laukā ir apmēram +10″C. Ir 7 pēcpusdiena… visur un vienmēr pa TV visi skatās amerikāņu futbolu, kura noteikumus jau sāku lēnām apgūt… cīnos ar miegu (jo pēc LV laika jau laiks likties uz ausi… kā nekā 5 no rīta). Nedrīkst aizmigt, ja grib rītā pamosties. Rīt plānojas lielā vizīte uz Redmondu uz Microsoft galveno mītni. Redzēs kādus pārsteigumus nesīs rītdiena! 🙂

36 thoughts on “Pirmā diena Amerikā

  1. Piedod, bet mietpilsoniskāku apskatu sen neesmu lasījis. Speciāli paskatījos, kas to rakstīja, un biju šokēts, ka tu.
    Piemēram, kuru interesē Starbucks kafijas cena? Pirmkārt, tā visā pasaulē maksā apmēram vienādi un otrkārt – laikam tikai latvietim tas šķiet tik svarīgi, cik maksā kafija (jo īpaši ka cena ar nav nekāda ekskluzīvā).

    Ja pabūsi ilgāk, tevi LV sagaidīs kultūršoks – kāpēc citur ir normāli, pamatoti, sakarīgi, bet pie mums viss ir ne priekš cilvēkiem 😀 Tad gan būs interesantāk palasīties 🙂

    • Nu Starbuck kafijas cena man likās kā viens no indikatoriem kā “latvietim vulgaris” identificēt cenu līmeni… nav jau nekāds drošais indikators, bet nu… amerikāņi par kafiju labprāt maksā turpat 2 latus.
      Blogs ir tā foršā vieta, kur varu iateikties kā jūtos nepretendējot uz žurnālistiski neitrālu apskatu. 🙂 Varu atļauties būt patīk/nepatīk režīmā neatkarīgi no tā kā citi uz to skatās.
      Ņemšu vērā un uzrakstīšu arī par to kā jutos atgriezies atpakaļ mājās LV.

  2. Man tomēr likās interesanti izlasīt, kā caurmēra latvietis ienīst to, ka sistēma ir uztaisīta tā, ka tā būs saprotama ikvienam. Un otrs, ka autors ātri izsaka nicinošus spriedumus par lietām, kuras viņš nesaprot, bet kuras arī uz viņu tā īsti neattiecas. Piemēram, tev varbūt nebija svarīgi pa kādu paklāju kāpt lidmašīnā, bet no aviokompānijas puses tas varētu būt viens no svarīgākajiem elementiem, kas ļauj pārdot biznesa klases biļetes, kas ir aviokompāniju lielākais peļņas avots.

    Kad es pirmo reizi nonācu ASV, tad man tieši piesaistīja un patika tas, ka nav nekāda kultūršoka – viss lietas notiek ļoti dabiski. Sākumā satraucos, kad pirmo reizi bija jābrauc ar autobusu, jo nezināju, kā maksāt, iekāpt un izkāpt utt. Bet visur bija uzraksti un autobusa vadītāja visu laipni paskaidroja. Salīdzinājumā, pat Rīgā ir grūti nobraukt pāris pieturas ar tramvaja, neiztiekot bez tā, ka kāds uz tevi uzkliegs.

    Ja mēs salīdzinām, piemēram, Čikāgas sabiedriskā transporta e-talona sistēmu ar Rīgas e-talonu, tad var teikt, ka šīs sistēmas ir ļoti līdzīgas, galvenā atšķirība ir tikai informācijas kvalitātē, kā šī sistēma ir pareizi lietojama. Es domāju, ka pie vainas ir tieši IT speciālisti, kas ienīst pārāk skaidru komunikāciju. Varbūt tāpēc, ka nespēj izprast to, kā domā citi cilvēki.

    • Valstī kur cīnās ar rasismu šāds sīks demonstrējums starp “biezajiem” un “ekonomisko klasi” manuprāt ir pilnīgi nevietā! Sava veida ekonomiskais rasisms! 🙂 Tā pārņemtība ar XXL komplektiem, lielām mašīnām un šķietamo īpašo apiešanos ir tik pārspīlēta, ka riebjas. Tas ka visūr tev jautā – kā tev iet? vēl nenozīmē, ka viņiem tas vispār interesē… un tā ir liekulība!
      Sarkanais paklājiņš varbūt liek justies tiem dažiem biznesa klases pasažieriem kripatiņu īpašāk… Man no malas tas izskatījās diezgan smieklīgi…

      • Piekrītu, ka amerikāņi netaupa resursus. Bet nu caurmēra latvietis darītu tieši tā pat, ja viņam būtu nauda un iespējas.

        Ja tu domā, ka “how are you doing?” ir jautājums, tad diemžēl tev vēl daudz jāmācās angļu valoda. Latviski arī sakot “sveicināti” tu taču nedomā par veselību, vai ne?

      • >> Valstī kur cīnās ar rasismu šāds sīks demonstrējums starp “biezajiem” un “ekonomisko klasi” manuprāt ir pilnīgi nevietā!

        Ja godīgi, es pat nespēju iedomāties, kāpēc tu to tā uztver. Tev taču tas paklājs nebija vajadzīgs, vai ne? Domāju, ka arī visiem pārējiem ekonomiskās klases pasažieriem tas bija dziļi vienaldzīgs, vai ne? Tad par kādu ekonomisko rasismu var runāt, ja viņus tā lietiņa pat neinteresēja? Bet daži iedomīgi jupiji, kuriem vajag izrādīt savu stāvokli, par to bija gatavi samaksāt simtiem dolāru vairāk. Kāpēc gan aviokompānijai būtu jāatsakās no šīs naudas, ja cilvēks gatavs maksāt par šo simbolu? Vēl jo vairāk, ja tas palīdz samazināt pārējo biļešu cenas. Es personīgi esmu pateicīgs šādiem jupijiem, jo tas man ir devis iespēju ļoti lēti ceļot pa ASV.

        Es pat varu paredzēt, ka tavs nākamais komentārs būs neapmierinātība par “obligātajām” dzeramnaudām restorānos. 🙂

      • kintu, par obligātajām dzeraumnaudām es kaut kā esmu pieradis, jo Rīgā arī bieži sanāk restorānos pusdienot un dzeramnaudas uzskatu par normu… taču mani gan pārsteidza ka veikalos cenas ir norādītas BEZ PVN. Ja noskati kādus džinsus pa 30 $ tad pie kases tev jāmaksā 33 dolāri, jo tur tiek vievienots nodoklis… Vienmēr kaut kā jārēķina līdzi, ka cena pie preces nav galējā cena… tas manuprāt ir stulbi. 🙂

      • Man atkal šķiet stulbi Rīgā maksāt dzeramnaudas un es to arī parasti nedaru, jo Eiropā tas nav pieņemts un nav arī vajadzīgs. Es pat domāju, ka ASV tā ir konservatīva tradīcija, no kuras laiks atteikties.

  3. kintu -> nepin ieksa te IT specialistus! Doma kads no rigas satiksmes laus e-talona pamacibu rakstit kadam IT specialistam? Blenas tur jau viss notiek ar vadibas akceptu un ko vadiba doma vai dara to tu ari ka pateretajs dabuu!

  4. Latvijā vēl Health&Safety nav parņēmis visu savās rokās. Tikai tapēc ka tiesāšanās ir ilga un neauglīga.
    Anglijā ir mega daudz uzraksti un brīdinajumi. Par lifts brauc augšup un par durvis aizveras un vēl un vēl. Tas viss tikai tāpēc ka ir bijuši precendenti.
    Piemeram ja uz deju grīdas diskteka ir izliets šķidrums (pilnīgi normala paradība vietas kur cilveki iedzer un dejo ar glāzēm) un nav izlikti zīmīte slidena grīda kāds par to dabūs atbildēt.
    Tapec ir zīmite ka nedriks iet dejot ar glāzi un tas slidenas grīdas konusi ari vienmer ir visur pa rokai nolikti.
    Anglijā policisti aizturot noziedzniekus ir sspiesti ievērot H&S noteikumus, jo citādi viņus var iesūdzēt. Par nevērīgu attieksmi pret trešo personu veselību. Un persona tiesu var novinnēt attiesājot sev par labu kādus 50k mārciņu.
    Tāpēc visur video, visur uzraksti. Pieradīsi. 🙂

  5. Es nesen vienai māmiņai ar bērnu ratiņiem palīdzēju izmantot to pacēlāju pie Stockman no jaunā tuneļa. Neierasti, ka poga jātur nospiesta visu laiku, kamēr tas uzbrauc augšā, un tikai pusceļā es sapratu, ka tā nemaz nav lifta kabīne bet vaļēja platforma un mana mugura beržas gar sienu. Būtu vismaz uzrakstu uzlikuši! Nezinu, bet daudzie uzraksti ASV man šķita ērti. Ja kaut kas jau ir zināms, tad nevajag par to stresot vai uzskatīt par personīgu apvainojumu savam intelektam. Padomā labāk, ka atbrauks viens cilvēks no laukiem un viņam tas uzraksts ļoti noderēs.

    • esmu svešinieks šajā pilsētā un šī ziņošana palīdz… vai tā būtu lidosta, kur tev ir skaidrs, ka pēc bagāžas ir jābrauc uz citu termināli ar vilcienu… un īstajā brīdī tev pasaka, ka šeit jākāpj ārā pakaļ bagāžai… bet tā ir lidosta, kur ir daudz svešu cilvēku!
      Iespējams pieradīšu tuvākajās dienās! 🙂

      • Pie vainas ir mūsu vide, kur rakstīts ir viens, bet realitātē viss notiek savādāk. Tāpēc laikam tāda alerģija pret skaidru un vajadzīgu informāciju. Es vienkārši domāju, ka tieši spēja un vēlme komunicēt ir galvenais iemesls, kāpēc amerikāņiem daudzās sfērās ir tik liela vara.

  6. pamegini aizvert acis un tad izmantot sabiedrisko transportu. tad ari sapratiisi – kapec tik biezi visur ir audio paskaidrojumi. Seit domaa par visa veida invaliidiem, arii redzes, lai tie nebutu izstumti no sabiedriibas.

  7. un vel – ja biji Sietlaa – vai apskatiiji ari pashu, pashu pirmo Starbucku, kurs starp citu vel darbojas un tam joprojaam ir veel vecais logo? Un vai biji ekskursijaa pa pazemes Sietlu? Iesaku – inchiigi:)

  8. padies Dievam, ka man nav tāds darbs, ka būtu jābrauc/jāpeld/jālido uz šo ačgārno valsti.
    man, kā latgalis vulgaris, apraksts šķiet interesants. afftar peši iščo!!! un nevajag taisnoties tiem USA faniem. lai brauc uz turieni dzīvot un nesm…d te komentāros 😦

  9. sen nebij kautkas tik grandiozi latvisks lasiits… peec bloga datumiem spriezhot tu tach tur neesi sabijis pat nedeelju, bet shitaa dod valjaa. bet nu katram jau tas kultuushoks izpauzhas savaadaak… tikai kapeec ar taadu naidu?tieshaam tapeec, ka nav saprotams?
    pa tiem sarkanajiem paklaajiem parasti soljo frequent flyeri un korporatiivie biznesa celjotaaji (kuru biljetes apmaksaa klients), kas biljetes peerk peedejaa briidii par 5x daargaaku cenu un seed pirmajaas rindaas, lai arii aaraa tiktu pirmie. tas ir veids, kaa aviokompaanija censhas nepazaudeet maksaajoshus klientus.
    ceru, ka vismaz kaads ir pateicis — shtatos dzeramnaudaa pienjemts maksaat vismaz 15%, nevis siikanaudu no “zdachas”?

    • nu JetLag man vēl ir… vakardien ar grūtībām izturēju līdz 11:00, bet šorīt jau 4 acis bija kā pogas … un tas pēc 3 dienu darbošanās un katru vakaru iešanas gulēt tikai 10:00..11:00 … domāju, ka tuvākajās dienās visam vajadzētu nostāties savās vietās.

      Bet ir aŗi laba ziņa – ja agri piecelies, tad vari pastrādāt ar Latviju (kur ir vēla darba pēcpusdiena). 🙂 principā var pagarināt darbadienu.

  10. Ja esi tur uz laiku mazāku par 2 nedēļām, tad jūtu līdz. Normāli pagulēt nesanāks. Pēcpusdienā baisi nāk miegs, savukārt, vakarā vispār negribas gulēt. Vai arī ej gulēt 8 vakarā un 3 naktī esi augšā kā tāds spoks un nezini ko darīt.

  11. Par lidmašīnām nu gan – pilnīgi visām aviokompānijām ir ierasts memberus, un pirmo klašu klientus laist pa atsevišķi celiņu ar lielāku prioritāti. Visās valstīs.

    Dīvaini ka nepieminēji iebraukšanas interviju valstī 🙂

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s