Sociālo tīklu evolūcija

Šķiet mūsdienu internets nav iedomājams bez sociālo tīklu klātbūtnes. Atceroties 1998. gadu, kad tikko uzsāku savas karjeras gaitas, tikko bija parādījies ICQ čats, IRC, kur bija FANTASTISKA iespēja bez maksas čatot reālā laikā ar cilvēku otrā pasaules malā. Kad stāstīju saviem vecākiem, tad šiem šķita tas kā tehnoloģiju kalngals. IRC ir panīcis (vispār nezinu nevienu, kas viņu vēl izmantotu), jo laikam tādēļ, ka tur bija virtuālā vide, kas galīgi nebija saistīta ar reālo pasauli – tu čatoji lielākotiess ar svešiniekiem, kuriem tāpat kā tev bija brīvs brīdis muļķībām.

Tad ienāca draugiem.lv, kas ieviesa visnotaļ lielu apvērsumu – tu izveidoji virtuālu savu draugu, paziņu un radu sociālo tīklu, un attiecīgi komunicē, dalies ar bildēm ar cilvēkiem, kuri tev ir svarīgi un kurus tu vismaz dzīvē pazīsti. Sociālo tīklu ienākšana izvērtās par globālo sērgu un spriežot pēc LinkedIn publiskās akciju pārdošanas - visnotaļ ienesīga nodarbe. Ņemot vērā ienesīgumu, protams, katram kārojas iegūt kādu daļu šī tirgus, tādēļ Google pirms dažām dienām palaida savu otru mēģinājumu ieiet sociālo tīklu pasaulē, Google+ (pieejams tikai izredzētajiem ar ielūgumiem). Neapstrīdami līderis online socializēšanās jomā ir Facebook. Tiesa gan eksistē arī ļoti spēcīgi nišas spēlētāji – LinkedIn biznesa kontaktiem, Twitter īsajām ziņām (kaut kas pa vidu starp čatu un blogu), Skype (līderis tieši tiešsasites balss, video un čata saziņā). Nedaudz atsevišķi kaut kur evolucionē Apple aprobežojoties tikai ar savu produktu fanu savstarpēju komunicēšanu (Facetime). Latvijā spēcīgs joprojām ir draugiem.lv sociālais tīkls un one.lv e-pasta serviss un sociālā tīkla miks (vairāk gan krieviski runājošajai auditorijai).

Paskatoties kā notiek cīņa starp globālajiem spēlētājiem (Facebook neslēpj, ka viņu ienaidnieks #1 ir Google) var secināt, ka neskatoties uz nežēlīgo cīņu nākotne tomēr pieder integrētai sociālajai platformai. Lai arī kur jūs būtu (uz kādas iekārtas, kādā servisā vai fiziskā atrašanās vietā), jūs kā lietotājs vēlaties sazināties ar to cilvēku ar kuru tajā brīdī vēlaties un Jums vismazāk uztrauc tas vai viņam ir Skype klients, Facebook accounts vai šobrīd brovzerī atvērts Gtalk… jūs gribat NODOT ziņu un SAŅEMT atbildi. Lai tas notiktu VISIEM tīkliem ir savstarpēji jāintegrējas. Kamēr šodien notiek cīņa par tirgus daļu tikmēr šī integrācija droši vien nebūs pārāk plaši izplatīta, bet tad, kad spēlētāji nostabilizēsies, tad mēs redzēsim vairāk un vairāk sadarbības mehānismus starp dažādiem tīkliem lai nodrošinātu vienu kopēju globālu lietotāja servisu… platformu, iekārtu, vietas neatkarīgu. Skype integrācija ar Facebook ir, manuprāt, pirmais patiešām lielais solis integrācijas virzienā.

Šajā lielajā cīņā, manuprāt, lielākie zaudētāji būs tieši lokālie sociālie tīkli – draugiem.lv un one.lv. Pirmkārt jau tādēļ, ka viņiem nav spējas vienoties ar lielajiem gigantiem un pieslēgties šiem kopējiem komunikāciju tīkliem, bet otrkārt tādēļ, ka atsevišķi viņi nav spējīgi radīt lietošanas klientu (telefoniem, datoriem un citām izklaides un komunikāciju iekārtām) un servisus visām jaunajām platformām (Tas nav nopietni, ka m.draugiem.lv pieeja ir par MAKSU). No otras puses galvenais klients lokālajiem sociālajiem tīkliem ir web pārlūks, kurā savukārt saturs tiek pārsātināts ar dažādām reklāmām un komerclietām… kas protams padara funkcionalitāti daudz neērtāku un reklāmas kaitinošākas. Neskatoties uz to, ka Draugiem.lv ir diezgan liels izņēmums globālajā sociālo tīklu kartē, tomēr attīstoties lietām odmāju, ka tomēr draugiem tiks samalts starp Facebook, Google un Vkontakte dzirnakmeņiem.

Jebkurā gadījumā – es redzu kā “Dzīve mākotnē 1.0″ sāk piepildīties – Mēs jaunajos servisus vairs neveidojam jaunus profilus, bet gan izmantojam jau esošos autorizācijas veidus (vai nu banku identitāti Latvijas dažādos servisos vai arī savu Facebook, Google identitāti dažādos jaunajos globālajos servisos)… Tas viss iet uz to, ka būs vienotā globālā virtuālā Identitāte… tagad tikai jārada WEB 3.0, kur cilvēks spēs arī kontrolēt kopējo globālo integrēto sociālo tīklu no vienas vietas vai tas būtu telefons vai web pārlūks vai televīzors vai [ieraksti šeit sava jaunā gadžet nosaukumu].

About these ads

5 thoughts on “Sociālo tīklu evolūcija

  1. Pilnīgi piekrītu. Draugiem traucē arī tas, ka daudziem ir kontakti ārzemēs ar kuriem uzturēt kontaktus caur Facebook. Nevaru izdomāt, ko draugiem varētu izdarīt, lai nezaudētu lietotājus un nepaliktu par mini nišas spēlētāju. Žēl. Nespēju pierast pie Facebook nejēdzīgā interfeisa. Vecāki iemācījuši uz sienām nerakstīt…

Atstāj atbildi

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s